Veneet

Kipillä on kolme purjevenettä: avomerikelpoinen purjevene Capella sekä harjoitteluun ja lyhyisiin retkiin kaksi My-venettä Spica ja Caspi. Näiden lisäksi armadan jatkeeksi voidaan lukea pari pientä soutuvenettä ja varaston perukoilta löytyvät kumivene ja harjoituskäyttöön puhallettava pieni pelastuslautta.

Purjehduskausi alkaa yleensä toukokuussa heti kun vene on saatu veteen ja masto pystyyn. Talvi koittaa yleensä Kivenlahden Venekerhon yhteisnostojen myötä lokakuun alussa.

 

Capella

Dehler 36DB

Rakennettu 1991, Saksa
Pituus 11 m
Leveys 3,50 m
Syväys 1,98 m
Paino 5,5 t
Purjeet Isopurje, kahdella reivillä, (UKsails)
Genua 1 (Doyle)
Fokka 2 (WB-sails)
Fokka 3 (Elvström)
Myrsky genua
Spinnakkeri (Elvström)
Genaakkeri (WB-Sails) 
Moottori Yanmar 3GM20,  21 hv
Uusittu 2010
Makuupaikkoja 8 kpl aikuisille
Varusteita

Pelastuslautta
Lisävesitankki asennettu 2015
Uuniliesi ja kaasut remontoitu 2007
Jääkaapin kompressori 2005
Wc ja septijärjärjestelmä remontoitu 2007
Lämminvesivaraaja (230v) ja vesipumppu 2005
Matot ja patjat uusittu 2005 
Lämmitin (Eberspächer, 1991)
Kannen pinnoitus 2004 
Maasähköjärjestelmä 2002, 2 hupiakkua (2015)  ja käynnistysakku
Autopilotti Simrad 
Värikarttaplotteri Garmin
Mittaristo Nexus Start Pack 4 2008
VHF-DSC Garmin 2010

”(...) tämän veneen laminaatissa on kevlar-kuitua kriittisten kohtien vahvistuksena. Päälaipion ohella veistämö asentaa rustirautojen kohdalle turvakaaren, jonka vahvikkeisiin nämä ankkuroidaan. Purren pohja on tuettu galvanoidulla teräskehikolla, samaan tapaan kuin tanskalaisissa X-veneissä. Kehikko jakaa mahdolliset karilleajoiskut laajalle alalle veneen pohjaa.”  VENE-lehden testi Dehler 36DB:stä, 3/1991

Lisää kuvia image #2 image #3 image #3

 

Spica ja Caspi

Helmsman My

Rakennettu Spica 1980, Caspi 1975
Pituus 6,06 m
Leveys 2,1 m
Syväys 1,0 m
Paino 600 kg
Moottori Spica: Suzuki  Caspi: Johnson
Varusteet:

Isopurje yhdellä reivillä

Fokka, Spinaakkeri, Myrskypurje.

Ei sisätiloja

 

My-veneet on tehty suomessa aikoinaan mahdollisimman helpoiksi harjoitteluköliveneiksi. Niissä on siis samat ominaisuudet kuin isossa veneessä, mutta voimat niin pieniä että niitä on helpompi käsitellä ja siten siis myös sopii opetteluun kantapään kautta. My-veneet on suunnitellut Håkan Södergren, joka on suunnitellut myös mm. Finngulf-veneitä.

spica

Caspi