Meripartiotoiminta
Olemme meripartiolippukunta. Tavallisen partiotoiminnan lisäksi purjehdimme kesäisin ja opiskelemme merenkulun teoriaa talvisin koloilloissa ja retkillä.
Veneet
Kivenlahden Piilevillä on kolme purjevenettä: avomerikelpoinen matkapurjevene Capella sekä harjoitteluun ja lyhyisiin retkiin kaksi My-venettä, Spica ja Caspi. Näiden lisäksi armaadamme jatkeeksi voidaan lukea pari pientä soutuvenettä, varaston perukoilta löytyvät kumivene ja harjoituskäyttöön pumpattava pieni ylimääräinen pelastuslautta.
Purjehduskausi alkaa yleensä toukokuussa heti kun vene on saatu veteen ja masto pystyyn. Kausi päätetään yleensä Kivenlahden Venekerhon yhteisnostojen myötä lokakuun alussa.
CapellaDehler 36DB |
|
Rakennettu |
1991, Saksa |
Pituus |
11 m |
Leveys |
3,50 m |
Syväys |
1,98 m |
Paino |
5,5 t |
Purjeet |
Isopurje, kahdella reivillä, (UKsails)Genua 1 (Doyle)Fokka 2 (WB-sails)Fokka 3 (Elvström)Fokka 4 (Elvström)Spinnakkeri (Elvström)Genaakkeri (WB-Sails) |
Moottori |
Yanmar 3GM20, 21 hvUusittu 2010 |
Makuupaikkoja |
8 kpl aikuisten kokoa |
Varusteita |
|
Capella on reippaasti kulkeva ja laadukas saksalainen kisa/matkavene. Persoonalliset sisätilat ovat 90-luvun alun muotoilua ja poikkeavat paljon perinteisestä purjeveneiden puisesta sisutuksesta. Sisätilat ovatkin sopivan avarat ja monikäyttöiset vaihtelevalle porukallemme. Kisaveneen luonteen mukaan aluksen purjeissa on sopivan paljon puuhaa ja säädettävää partiolaismiehistölle. Istuinaukossa on mukavasti tilaa isommallekin poppoolle. Normaaleissa tuuliolosuhteissa sitä on helppo ohjata ja kestävyys pohjakosketuksissa on todetusti omaa luokkaansa. Dehler onkin niitä harvoja merkkejä joka on tehnyt aikoinaan törmäystestejä venemalleilleen.
”(…) tämän veneen laminaatissa on kevlar-kuitua kriittisten kohtien vahvistuksena. Päälaipion ohella veistämö asentaa rustirautojen kohdalle turvakaaren, jonka vahvikkeisiin nämä ankkuroidaan. Purren pohja on tuettu galvanoidulla teräskehikolla, samaan tapaan kuin tanskalaisissa X-veneissä. Kehikko jakaa mahdolliset karilleajoiskut laajalle alalle veneen pohjaa.” VENE-lehden testi Dehler 36DB:stä, 3/1991
Vene on varusteltu 2. katsastusluokan mukaisin turvavarustein, joten kaikki tarvittava hätä- ja pelastautumiskalusto on saatavilla sekä ajan tasalla. Kippari ja försti on koulutettu toimimaan erilaisissa hätätilanteissa, joista tärkeimpänä veteen pudonneen henkilön pelastaminen (Mies yli laidan).
Spica ja CaspiHelmsman My |
|
Rakennettu | Spica 1980, Caspi 1975 |
Pituus | 6,06 m |
Leveys | 2,1 m |
Syväys | 1,0 m |
Paino | 600 kg |
Moottori | Spica: Suzuki 4hv Caspi: Johnson 3,5hv |
Varusteet: | Isopurje yhdellä reivillä Fokka 110%, Fokka 80%, Spinaakkeri, Ei sisätiloja |