Meripartiotoiminta

Meripartiotoiminta

Olemme meripartiolippukunta. Tavallisen partiotoiminnan lisäksi purjehdimme kesäisin ja opiskelemme merenkulun teoriaa talvisin koloilloissa ja retkillä.

Veneet

Kivenlahden Piilevillä on kolme purjevenettä: avomerikelpoinen matkapurjevene Capella sekä harjoitteluun ja lyhyisiin retkiin kaksi My-venettä, Spica ja Caspi. Näiden lisäksi armaadamme jatkeeksi voidaan lukea pari pientä soutuvenettä, varaston perukoilta löytyvät kumivene ja harjoituskäyttöön pumpattava pieni ylimääräinen pelastuslautta.

Purjehduskausi alkaa yleensä toukokuussa heti kun vene on saatu veteen ja masto pystyyn. Kausi päätetään yleensä Kivenlahden Venekerhon yhteisnostojen myötä lokakuun alussa.

Capella

Dehler 36DB

Rakennettu

1991, Saksa

Pituus

11 m

Leveys

3,50 m

Syväys

1,98 m

Paino

5,5 t

Purjeet

Isopurje, kahdella reivillä, (UKsails)

Genua 1 (Doyle)

Fokka 2 (WB-sails)

Fokka 3 (Elvström)

Fokka 4 (Elvström)

Spinnakkeri (Elvström)

Genaakkeri (WB-Sails)

Moottori

Yanmar 3GM20,  21 hv

Uusittu 2010

Makuupaikkoja

8 kpl aikuisten kokoa

Varusteita

  • Automaattisesti täyttyvä pelastuslautta 10 hlölle

  • Automaattiset ilmatäytteiset pelastusliivit 9kpl, yli 50kg painoisille

  • alle 50kg painoisille lasten pelastusliivit 10kpl

  • Meri-VHF puhelin DSC-toiminnolla. Automaattinen yhden napin hätäkutsu

  • GPS Karttaplotteri

  • Kaasuliesi

  • Jääkaappi

  • WC

  • Makeavesijärjestelmä

  • Lämminvesivaraaja (230v)

  • Sisäilmanlämmitin

  • FM-radio, CD-soittimella. Äänentoisto sisään ja ulos

  • Nexus mittaristo tuuli- kaiku- ja nopeustiedoille

  • Autopilotti, pinnaan asennettava

  • Pelastusrenkaat 2kpl

Capella on reippaasti kulkeva ja laadukas saksalainen kisa/matkavene. Persoonalliset sisätilat ovat 90-luvun alun muotoilua ja poikkeavat paljon perinteisestä purjeveneiden puisesta sisutuksesta. Sisätilat ovatkin sopivan avarat ja monikäyttöiset vaihtelevalle porukallemme. Kisaveneen luonteen mukaan aluksen purjeissa on sopivan paljon puuhaa ja säädettävää partiolaismiehistölle. Istuinaukossa on mukavasti tilaa isommallekin poppoolle. Normaaleissa tuuliolosuhteissa sitä on helppo ohjata ja kestävyys pohjakosketuksissa on todetusti omaa luokkaansa. Dehler onkin niitä harvoja merkkejä joka on tehnyt aikoinaan törmäystestejä venemalleilleen.

”(…) tämän veneen laminaatissa on kevlar-kuitua kriittisten kohtien vahvistuksena. Päälaipion ohella veistämö asentaa rustirautojen kohdalle turvakaaren, jonka vahvikkeisiin nämä ankkuroidaan. Purren pohja on tuettu galvanoidulla teräskehikolla, samaan tapaan kuin tanskalaisissa X-veneissä. Kehikko jakaa mahdolliset karilleajoiskut laajalle alalle veneen pohjaa.”  VENE-lehden testi Dehler 36DB:stä, 3/1991

Vene on varusteltu 2. katsastusluokan mukaisin turvavarustein, joten kaikki tarvittava hätä- ja pelastautumiskalusto on saatavilla sekä ajan tasalla. Kippari ja försti on koulutettu toimimaan erilaisissa hätätilanteissa, joista tärkeimpänä veteen pudonneen henkilön pelastaminen (Mies yli laidan).

Lisää kuvia image #2 image #3 image #3

Spica ja Caspi

Helmsman My

Rakennettu Spica 1980, Caspi 1975
Pituus 6,06 m
Leveys 2,1 m
Syväys 1,0 m
Paino 600 kg
Moottori Spica: Suzuki 4hv  Caspi: Johnson 3,5hv
Varusteet: Isopurje yhdellä reivillä

Fokka 110%, Fokka 80%, Spinaakkeri,

Ei sisätiloja

 

My-veneet on tehty suomessa aikoinaan mahdollisimman helpoiksi harjoitteluköliveneiksi. Niissä on siis samat ominaisuudet kuin isossa veneessä, mutta voimat niin pieniä että niitä on helpompi käsitellä ja siten siis myös sopii opetteluun kantapään kautta. My-veneet on suunnitellut Håkan Södergren, joka on suunnitellut myös mm. Finngulf-veneitä.

spica

Caspi